Generative AI in higher education – Brown bag series for the academic and administrative staff

We are happy to invite all members of the academic and administrative staff from USI and SUPSI to participate to a series of brown bag lunches designed to encourage lively and interactive conversations about the use of Generative AI in a university setting. Each event has a short input presentation on a specific topic and then leaves space for discussion. The objective is to create a dynamic and informal atmosphere that brings people together, inviting them to share their experiences in applying this disruptive technology in their daily roles, including teaching, research, and management. A lunch is offered to all participants.

All meetings will take place at the Campus East, room D1.05, between March and May 2024 during the lunch break (12:35 – 13:25). As places are limited, registration is required. Lunch will be offered to all those who register! Check out the programme and register below!

Programme and Registration

21 March 2024: How Large Language Models Support Statistical Analysis (ENG) - Peter Gruber, USI

It seems like a contradiction: how can a language model help deeply mathematical tasks in data science and statistical analysis? Yet the Data Analyst GPT promises to do exactly that and has become one of the most widely used functions of ChatGPT. In this seminar, I will discuss why many statistical problems are at their core language and translation problems, why it is important to use precise statistical language, what a statistical tribe is and how data, language and statistical computation can be integrated with the help of generative AI.

11 April 2024: Scrivere e illustrare la fiction con l'AI Generativa (ITA) - Luca Botturi, SUPSI

Le applicazioni di AI generativa permettono di elaborare e illustrare con estrema rapidità dei testi anche narrativi. Si tratta di un aiuto per imparare a scrivere, o al contrario ne suggella l’inutilità? L’esperienza svolta presso la scuola media di Riva San Vitale in dicembre 2023, basata a sua volta su una precedente esperienza svolta nei licei del Canton Zurigo, è stato un tentativo di sviluppare un’architettura didattica che favorisse la presa di consapevolezza da parte degli studenti in relazione sia alla costruzione dei prompt, sia alla qualità del testo generato dall’AI. Inoltre, l’attività è stata occasione di introdurre alcuni elementi di AI Literacy. Durante il seminario verrà presentata l’attività, verranno illustrati i risultati e si discuterà sugli insegnamenti che se ne possono trarre per la formazione superiore.

25 April 2024: Sfide giuridiche della GenAI (ITA) - Suzanna Marazza, USI

La presentazione offre una panoramica essenziale degli aspetti giuridici applicabili all’utilizzo dell’intelligenza artificiale generativa, con un approfondimento su un caso specifico che potrebbe verificarsi in un contesto accademico.

16 May 2024: Information Retrieval and GPT: a long story short (ENG) - Fabio Crestani, USI

This presentation will illustrate the use of GPT and, more recently, the use of ChatGPT, for experimentation in Conversational Information Retrieval.

23 May 2024: Designing With: Integrare l'Intelligenza Artificiale e il Machine Learning nei Curricula di Design (ITA) - Antonella Autuori and Matteo Subet

La crescente disponibilità di strumenti di IA aumenta la necessità di un approccio consapevole e critico su come questi sistemi possano essere utilizzati, includendo le loro potenzialità e limitazioni. La tecnicità non è l’unica variabile da considerare per l’integrazione di questi strumenti nelle pratiche di insegnamento, ma piuttosto la definizione di un quadro metodologico per la loro applicazione è fondamentale per espandere e re-immaginare l’atteggiamento degli studenti nell’ambito del design. In questa direzione, la nostra proposta apporta due diversi contributi: in primo luogo, introduce un framework metodologico definito dalla ricerca in corso “Designing With: Designing With: A New Educational Module to Integrate Artificial Intelligence, Machine Learning and Data Visualization in Design Curricula” (https://designingwithai.ch/), in secondo luogo, mostra il trasferimento dell’apprendimento metodologico a un livello pratico attraverso esperienze didattiche già implementate con studenti multidisciplinari nell’ambito del design.